1825dagar.se

1825dagar.se

Om bloggen

Här på bloggen kommer ni att få följa våra funderingar och våra handlingar för att nå känslan av större kontroll över våra liv. Vi har satt 1825dagar (fem år) som ett namn på bloggen för att ha något att fokusera på och motivera oss med längs vägen.

Inläggen kommer att handla om minimalism, betala av sina skulder, friluftsliv, miljö. Helt enkelt strävan efter ett hållbart och enkelt liv.



Månadsutmaning

UtmaningPosted by 1825dagar Mon, January 02, 2017 12:23:08

Dags att summera december månads utmaning som ju var att äta minst en frukt om dagen. Jag sa inför den utmaningen att det kunde bli lite svårt för mig då jag inte har som vana att äta frukt, det är aldrig något som jag är sugen på. Det har faktiskt ändrats nu. Jag har ätit frukt varje dag, till och med både två och tre frukter ibland. Även D har lyckats med denna månads utmaning. Tre saker har hjälpt oss att lyckas:

  1. Att vi hade detta som utmaning gjorde att vi påminde varandra på kvällen och då kunde man lätt plocka åt sig en frukt om man hade glömt.
  2. Clementinerna har varit så goda nu så jag har faktiskt till och med varit sugen på frukt (clementin) rätt så ofta.
  3. Vi har hela tiden sett till att ha frukt hemma.

En lyckad utmaning och nu är det bara att se till att vanan att ta minst en frukt om dagen består.

Januari månads utmaning kommer bestå av minst 30 minuters rörelse varje dag. Det behöver inte betyda ett svettigt löppass utan kan också betyda att cykla in till stan (5km enkel väg), gå en rask promenad, styrketräning hemma, yoga eller liknande. Jag har signat upp mig på http://yogawithadriene.com och hennes ”Revolution: 31 days of yoga” där du får en yogalektion gratis varje dag under januari månad. Förutom det så är min plan att promenera varje dag (med hunden), komma igång att springa samt träna styrka här hemma. Att göra någon styrkeövning varje dag innan jag gör själva yogan är tanken.

D ska också träna styrka hemma samt fortsätta med sin löppass. Att stretcha som vi hade som utmaning under november månad är också viktig för D.

Denna utmaning är delvis inspirerad av Jessica Almenäs och Lovisa ”Lofsan” Sandström. De myntade ett begrepp i sin podd, ”Träningspodden” för ett par avsnitt sedan. Begreppet kommer ifrån att Magdalena Forsberg i en intervju sa att hon alltid såg till att få rörelse minst 30 minuter om dagen. Därför kallas det för Magdaträning. Jessica och Lovisas podd är klart värd att söka upp och lyssna på.

Vi återkommer med en halvtidsuppdatering.

/V



Halvtidsrapport-månadens utmaning

UtmaningPosted by 1825dagar Wed, December 14, 2016 08:17:23
Nu har snart halva månaden gått så det är dags att ge en halvtidsrapport. Utmaningen denna månad vad ju relativt enkel. Nämligen att äta minst en frukt om dagen. Jag har aldrig riktigt fått in den vanan dock så jag trodde att det skulle bli svårt. Men då jag tycker att de små citrusfrukterna är väldigt goda just nu så har jag sett till att ha sådana hemma och då har det gått bra. Jag har inte missat en enda dag! Det har till och med gått bättre än så, någon gång har jag ätit mer än en frukt. Både banan, apelsin, äpple, kiwi, ananas och granatäppple har kommit med.

Även D har klarat av utmaningen så här långt. Värre är det med barnen. De har nog inte ätit frukt varje dag. Nu när de är så stora så har de ju inte med sig frukt till skolan och vi är inte hemma på eftermiddagarna när de äter mellanmål. Men, jag försöker se till att fruktfatet ser lockande ut och i alla fall v har vid flera tillfällen tagit en frukt som kvällsmål.



Utmaning i december månad

UtmaningPosted by 1825dagar Fri, December 02, 2016 12:53:24
Först en lite summering av förra månadens utmaning, att stretcha tio minuter om dagen. Vi höll den hyfsat bra. Missade några tillfällen men för det mesta gjorde vi det. Det roliga var att även v hängde på. Han körde ett eget program med lite hopsatta övningar åt mer styrkehållet samtidigt. Lite armhävningar, benböj, utfall och sedan plankan. Något för oss att kopiera en månad, det vill säga lite mer styrka istället för stretching. Inte denna månad som kommer dock. Då har vi något annat på gång.

Denna månad när det händer så mycket runt omkring oss håller vi utmaningen enkel. Vi ska helt enkelt se till att få i oss minst en frukt om dagen. Enkelt tycker somliga. Svårt tycker jag. Är aldrig sugen på en frukt utan tar hellre två knäckemackor med ost om jag är lite småhungrig. Nu blir det ändring på det eller i alla fall ett tillägg med en frukt också.

De två första dagarna har gått bra i alla fall. I går blev det både en apelsin och en banan för min del och nu har jag precis ätit en kiwi på gröten till lunch.
/V

Stretcha varje dag-vecka 3

UtmaningPosted by 1825dagar Mon, November 21, 2016 13:12:40
Så har det gått ytterligare en vecka av vår utmaning. Vi hänger i och är duktiga. Har missat en gång förra veckan men i övrigt gjort alla dagarna och när vi väl är igång blir det gärna längre än de där tio minutrarna som vi har satt som mål.

Känns fortfarande som en bra sak att göra varje kväll. Att sträcka ut och ta hand om kroppen innan det är dags för en natts sömn.

Något som vi har med oss sedan träningarna som barn och ungdom är att man ska stretcha efter ett träningspass för att minska träningsvärken. Enligt nya rön så stämmer det inte. Träningsvärk får man av att musklerna blir lite skadade och det är inget som försvinner när man stretchar utan då är vila det bästa. Däremot kan din rörlighet och musklernas elasticitet öka om du stretchar. Och alla vill vi ju vara smidiga.
/V

Stretcha varje dag-vecka 2

UtmaningPosted by 1825dagar Sun, November 13, 2016 16:52:58
Nu har det gått två veckor av november månads utmaning som ju var att stretcha/yoga tio minuter varje dag. Denna veckan har vi glömt att stretcha två kvällar så sett ur den synvinken så har det inte gått så bra. Kopplat till orsakerna och att jag i alla fall har gjort några yogapass på egen hand så är det inte så illa i alla fall.

Det här är verkligen något som jag vill försöka att fortsätta med. Nu när vi har tagit bort tv:n från vardagsrummet så är det något alldeles speciellt med att yoga en stund framför brasans sken på kvällen. En bonus nu är att vi gör det tillsammans. Alltid jag och mannen och rätt så ofta även sonen. När sedan tonårsdottern kommer ned och hänger med på ett hörn så är det himla mysigt.

Har vi känt något annat? Till exempel att kroppen har blivit mindre stel eller liknande? Ja, lite grann skulle jag vilja säga och D säger att hans kropp inte tog lika mycket stryk av en dag på mässgolvet som den brukar göra. /V